London

Två  av mina kära vänner har varit i London och en är "eventuellt" på väg.. Känns konstigt, borde det inte vara självklart för mig att redan ha varit där, med tanke på att mor kommer därifrån.. Eller en bit utanför.

Mormor bodde många år i England där hon fan min morfar (Leslie Drury), det var en sommar natt och mormor och hennes kära väninna Anna Greta skulle ut på dans, hon fick syn på en "mycket ung och stilig karl" som spelade saxofon i bandet. Och därav kom det sig.. de träffades mycket där, och mormor som var aupair (stavas det så?) på den tiden var stormförtjust i landet. Hon tog bla körkort i London som på den tiden kostade 14 kr och hon fick se sin första TVi england. Hon var på bio och kollade på "borta med vinden" som hon än idag kollar på med jämna mellanrum.
Mormor och Morfar flydde landet från Morfars ex som var katolik och vägrade gå med på skilsmässa.
De flydde på motorcykel och på den tiden var det omordernt med hjälm och boots så mormor åkte i högklackat och utan hjälm. De åkte över frankrike och tyskland och aldrig har det varit så dåligt väder som just denna vecka.
det spöregnade hela vägen och de fick övernatta på en bondgård i Tyskland och efter det hade de lite brevkontakt.

Min mormors mor (ester) ägde på den tiden en bad och spa anläggning i södertälje (södertäljes havsbad) så att dit fick det bära av. De hälsade på hennes mor och Morfar blev "godkänd". 

De åkte tillbaka till Englad igen efter ett tag och skaffade där tre barn (Yvonne, Jaquline och Dawn) och åkte denna gången tillbaka med bil och hade tyvärr inte plats för deras underbara hund som de gav iväg till grannen.
Sedan fick Morfar jobb som engelska lärare på Södra skolan i Sveg och Mormor jobbade i kök.

Tänk om min mormor och morfar aldrig träffats, eller om de inte kommigt över till sverige, hade jag bott i england då? Ja tänk vad det vart tillslut.. Här sitter man blivande biolog (eller det är väl åtminstode vad man tror)
Intressant med historia.. Satt även och pratade med Farmor i luren häromdagen och vi pratade om hur hon hade det när hon var liten och firade jul på deras stora bondgård, alla förberedelser.. Mysigt!!!

Och har precist lurat matti.. Han är lite sugen på att handla hus och bad mig kolla upp nummret, så berättade Linda (en klasskamrat) för mig om ett riktigt roligt aprilskämt ang telefonnummer och ringa.
Så jag sa åt matti att det stod i anonsen att killen hette Björn och gav honom telefon nummer Haha
till skansen.. Matti ringde glad i hågen och fick telefonsvar.. "Du har komigt till skansen."....Matti blev plutt! :D Jag tyckte att det var kul....

Nej nej, kemitenta i morgon dagen.. Urk

Kommentarer
Postat av: sandra

åh, vad roligt det där var att läsa. som en saga, med din mormor och morfar. saknar dig, puss

2007-12-21 @ 00:30:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback