Te

Jag har gått och blivigt en riktigt te lover och nu när jag googlade på denna bild kom
följande repotage fram:

8 ämnen du får i dig

1. Flavonoider eller polyfenoler, som är ­skyddande antioxidanter.

2. Koffein, som piggar upp, men finns i mindre mängd än i kaffe.

3. Fluor, ett mineral som stärker skelett och tänder.

4. Mangan, som stärker skelettet.

5. C-vitamin, som stärker immunförsvaret (grönt te).

6. B-vitaminet tiamin, som skärper koncentrationen (grönt te).

7. Zink, som stärker immunförsvaret (grönt te).

8. Theamin, en aminosyra som har avslappnande effekt (grönt te).


"Grönt te, men även svart, kan vara minst lika hälsosamt som frukt och grönsaker.

Det beror på att te innehåller kraftfulla ämnen, antioxidanter. De skyddar mot skadliga ämnen, fria radikaler som kan öka risken att få hjärt-kärlsjukdomar och cancer.

Kvinnor som drack en kopp grönt te varje dag minskade till exempel risken att få bröstcancer med 50 procent"






te200-340103-0_368

Vad skönt att höra ett te är nyttigt, kanske lite lika nyttigt för färgen på tänderna men det väger upp..

I helgen har jag mått guud.. Mormor fick fylla 83 år och det blev god mat, spenderade kvällen hos mattis mamma med räkor och ett glas rött.
I går var vi ute i fyllan och vilan för att leta gapsjul som skulle vara "mormor" vänligt, vilket betyder att det inte ska vara 1 m  djup snö att pulsa i, och det var värre. Det slutade med gasolgrillen på altanen och lika gott var väl det, muurika is my favorite =)

Nej nu ska jag ta och dricka mitt te som precist kokat upp här och slänga ett getöga i min Organism bok (tenta på fredag)... fixade jag omtentan i Miljökemi happy happy!!
Godbajs!

Kommentarer
Postat av: Paulina

Grattis din gammla galojj! Göttmos! Fan "mörrmörr" börjar bli gammal. Minns du när vi frågade henne om hon ville vara min farmor? ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback